miercuri, 23 septembrie 2009
Statutul irakienilor capturati - tema de disputa intre Londra si Washington
Prizonierii irakieni ar putea fi trimisi la baza Guantanamo din Cuba, ca presupusi teroristi, in cazul in care nu li se va acorda statutul oficial de prizonieri de razboi, potrivit unor ofiteri americani, citati de "The Times". Peste 8.300 de irakieni sunt in custodia fortelor anglo-americane, o mica parte dintre acestia fiind banuiti ca ar face parte din trupele paramilitare si militiile loiale lui Saddam Hussein. In prezent, fortele britanice considera trupele speciale drept paramilitare, insa generalii americani i-au etichetat pe acesti combatanti drept teroristi, mai ales dupa atacul sinucigas cu masina-capcana, soldat cu moartea a patru soldati americani. Pe de alta parte, maresalul Brian Burriage, comandantul fortelor britanice din Qatar, a subliniat clar ca doreste ca prizonierii sa fie tratati in conformitate cu legislatia internationala.
Peter Arnett, angajat de Daily Mirror pentru "a continua sa spuna adevarul"
titreaza cotidianul britanic
Peter Arnett, 68 de ani, celebrul ziarist american de origine neo-zeelandeza, aflat acum la Bagdad, a fost angajat de tabloidul britanic "Daily Mirror" imediat dupa ce fusese dat afara de canalul american de televiziune NBC si prestigioasa revista National Geographic (MSNBC) intrucat a acordat un interviu televiziunii irakiene in care a criticat strategia Pentagonului. El a si transmis o corespondenta din Bagdad, unde este singurul ziarist american acreditat si unul dintre putinii jurnalisti straini aflati in capitala irakiana. "Dat afara de America pentru ca a spus adevarul. Angajat de Daily Mirror pentru a continua sa-l spuna", este titlul mare de pe prima pagina a ziarului britanic, ce se pronunta raspicat impotriva razboiului din Irak. In articol, tabloidul explica tot ce s-a intamplat luni, cand Arnett a fost concediat de NBC, dupa ce a acordat interviul respectiv. La inceput, o purtatoare de cuvant a canalului a motivat interviul, opinand ca e vorba de o "relatie de curtoazie" intre el si televiziunea irakiana. Dupa ce responsabilii NBC au fost "urecheati" de cei de la Pentagon, revoltati ca Arnett a afirmat ca "planul lor a dat gres", iar "acum fac altul", au revenit, concediindu-l fara ezitare. In articolul din Daily Mirror, Arnett protesteaza impotriva deciziei si afirma ca n-are nici un motiv sa se justifice pentru ce a declarat. "Spun adevarul despre ceea ce se petrece aici, la Bagdad, si nu ma voi scuza pentru asta", scrie el in ziarul care-i consacra inca doua pagini de interior. "Orice s-ar intampla, nu voi inceta niciodata sa spun adevarul despre acest razboi, fie ca voi fi la Bagdad sau in alta parte in Orientul Apropiat - ori chiar la Washington". "Sunt inca intr-o stare "de soc si groaza" pentru ca am fost dat afara", noteaza el ironic, facand aluzie la numele operatiunii declansate de Pentagon in Irak.
Peter Arnett, 68 de ani, celebrul ziarist american de origine neo-zeelandeza, aflat acum la Bagdad, a fost angajat de tabloidul britanic "Daily Mirror" imediat dupa ce fusese dat afara de canalul american de televiziune NBC si prestigioasa revista National Geographic (MSNBC) intrucat a acordat un interviu televiziunii irakiene in care a criticat strategia Pentagonului. El a si transmis o corespondenta din Bagdad, unde este singurul ziarist american acreditat si unul dintre putinii jurnalisti straini aflati in capitala irakiana. "Dat afara de America pentru ca a spus adevarul. Angajat de Daily Mirror pentru a continua sa-l spuna", este titlul mare de pe prima pagina a ziarului britanic, ce se pronunta raspicat impotriva razboiului din Irak. In articol, tabloidul explica tot ce s-a intamplat luni, cand Arnett a fost concediat de NBC, dupa ce a acordat interviul respectiv. La inceput, o purtatoare de cuvant a canalului a motivat interviul, opinand ca e vorba de o "relatie de curtoazie" intre el si televiziunea irakiana. Dupa ce responsabilii NBC au fost "urecheati" de cei de la Pentagon, revoltati ca Arnett a afirmat ca "planul lor a dat gres", iar "acum fac altul", au revenit, concediindu-l fara ezitare. In articolul din Daily Mirror, Arnett protesteaza impotriva deciziei si afirma ca n-are nici un motiv sa se justifice pentru ce a declarat. "Spun adevarul despre ceea ce se petrece aici, la Bagdad, si nu ma voi scuza pentru asta", scrie el in ziarul care-i consacra inca doua pagini de interior. "Orice s-ar intampla, nu voi inceta niciodata sa spun adevarul despre acest razboi, fie ca voi fi la Bagdad sau in alta parte in Orientul Apropiat - ori chiar la Washington". "Sunt inca intr-o stare "de soc si groaza" pentru ca am fost dat afara", noteaza el ironic, facand aluzie la numele operatiunii declansate de Pentagon in Irak.
Animale domestice din China - posibila sursa a virusului ce provoaca pneumonia atipica
Animale domestice, in special vite, din sudul Chinei ar putea fi sursa virusului ce provoaca pneumonia atipica, afectiune ce a produs deja 62 de decese si 1.700 de imbolnaviri in intreaga lume, a afirmat, marti, la Manila, o sursa apropiata Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS). OMS lucreaza in prezent la o teorie potrivit careia sursa virusului se afla in cresterea animalelor domestice din sudul Chinei.
Dresura de sentimente si acrobatii cu armonii
De unde vine inspiratia, care e gena responsabila pentru tandretea pe kilogram/corp, unde se adaposteste sufletul? Cate intrebari se nasc fie si numai la auzul primelor acorduri dintr-un cantec... Cate emotii dau buzna peste oricare dintre noi, atunci cand Alifantis, Andries, Baniciu ori Vintila imblanzesc chitara si lasa sa se salbaticeasca versurile, sa alerge libere prin minti si inimi. Luni seara, Circul Globus s-a transformat in castel, arena pe care o umplu, de obicei, animale obisnuite, a fost asaltata de "jivine" cu blana pretioasa: melancolia, iubirea, tristetea, fantezia, exuberanta, bucuria, dorul. Numere de iluzionism, in care din joben ies zane, licurici si Feti Frumosi; dresura de sentimente si acrobatii cu armonii, de toate au fost in "Tandreturi pentru femei cu cei patru corifei", spectacolul-sarbatoare cu care s-a incheiat luna lui Martisor. Doua ceasuri de magie, de cuvant ales si de cantec minunat au fost cel mai asteptat cadou al inceputului de primavara. Pe scaune s-au asezat cuminti cei care ii cunosc pe eroii serii "de-o viata", dar si cei care, din pricina varstei mici, ii descopera abia acum. I-am descoperit o data in plus pe acesti oameni pentru care bucuria cantului e totul. S-au intalnit pe scena patru prieteni, incantati ca se revad, pusi pe treaba, dar si pe sotii. (Alexandru Andries a primit un cadou de care s-a lipsit cu placere o viata: un telefon. Si mobil, pe deasupra, pentru omul care nu si l-a dorit niciodata, asa cum n-a considerat ca un ceas i-ar fi in vreun fel de folos... E bine sa te feresti, in continuare, de grecii care fac daruri, chiar daca ii cheama Alifantis si iti sunt prieteni. Andries s-a convins de asta). Melodii de acum douazeci de ani si un fior vesnic altul, placerea reintalnirii si dragostea celor care te-ar asculta oricand, din astfel de mici "amanunte" e alcatuit un concert de la care se pleaca zambind si cu un refren intiparit in suflet. "Corifeii" au fost de milioane.
Vin turcii pe ecranele romanesti
Dupa multi ani, suntem, din nou, invitati la un Festival de amploare al filmului turc, ai carui creatori sunt binecunoscuti prin festivalurile lumii, de unde se intorc cu premii, dar mai putin in circuitele destinate publicului larg. Cele zece productii - proiectate pana pe 4 aprilie la Hollywood Multiplex, iar intre 7-11 ale acestei luni in sala "Studio" din Constanta - alcatuiesc o selectie elocventa a preocuparilor deopotriva tematice si stilistice ale unor autori afirmati in ultimii ani, precum Mustafa Altioklar (Istanbul sub aripile mele), Biket Ilhan (Vaslasul), Tunc Basaran (Oamenii din casa noastra), Tunca Yonder (In numele iubirii). Cineastii oaspeti prezenti la gala inaugurala si-au exprimat speranta ca acest festival, organizat de Ambasada Turciei la Bucuresti (in colaborare cu Fundatia DaKINO) va deveni o manifestare traditionala. In seara inchiderii vor fi inmanate doua plachete de onoare regizorului Nae Caranfil si actorului Mircea Diaconu.
"Sefele" se dau in spectacol pe Calea Victoriei
Sunt multi sefi pe Calea Victoriei, dar sefe precum cele pe care le puteti vedea la Teatrul Act mai rar! E vorba despre trei actrite cunoscute care au asta-seara, la ora 19.00, intalnire cu publicul in sala acestui teatru consacrat ca un centru al trupelor independente din Bucuresti. Spectacolul Sefele de Werner Schwab, in traducerea lui Dan Stoica, este semnat de regizorul Sorin Militaru, nominalizat anul trecut la Premiul UNITER pentru debut. Au avut incredere in acest demers actritele Dorina Lazar, Coca Bloos si Emilia Dobrin, iar din echipa spectacolului mai fac parte scenografa Alina Herescu si Ada Milea, care semneaza muzica. Dorina Lazar marturiseste ca s-a simtit foarte bine colaborand la acest proiect: "Mi-am amintit de spectacolul Napasta, jucat la Giulesti, tot foarte aproape de public. De aceea m-am bucurat de invitatia la Teatrul Act, e important pentru un actor sa aiba experiente de acest gen, in afara scenei obisnuite, e un prilej de innoire, o provocare. Poate ca as fi fost mai circumspecta inainte de a intra in ecuatia asta, daca n-as fi avut experienta Programului Tineri regizori pe care l-am derulat noi, la Teatrul Odeon. Cred ca si asta m-a ajutat sa raman un actor deschis." Tot de incredere au dat dovada si Institutul Goethe Inter Nationes, Bucuresti, si Cooperativa Mestesugareasca "Mobila si tapiterie". Elevii, studentii si pensionarii au pret redus la spectacolele Teatrului Act.
Parcul istoric al Palatelor Brancovenesti - vizat sa devina teren de fotbal pentru echipa comunala Mogosoaia
Efectele descentralizarii institutiilor de cultura continua sa se arate in formele cele mai neasteptate, ce devin adesea adevarate atacuri impotriva patrimoniului. Unul dintre aceste cazuri este cel al Ansamblului monumental istoric Curtea domneasca de la Mogosoaia (Centrul de cultura Palatele Brancovenesti de la portile Bucurestiului), cuprinzand palatul domnesc, cuhnia, casa de oaspeti, fostele grajduri, serele istorice, biserica Sf. Gheorghe, livada, parcul englezesc unde se afla cavoul Bibescu, gradinile istorice - un domeniu de 36,8 ha (ramas din cele 51.5 ha clasate in 1945). Poate ca decizia de trecere a acestei adevarate comori arhitectonice din subordinea Ministerului Culturii si Cultelor in cea a Primariei Municipiului Bucuresti, respectiv a Directiei pentru Cultura a Municipiului Bucuresti, a fost una rationala, cel putin in acord cu politica descentralizarii - buna, rea, asta e o alta discutie. Numai ca pasul urmator a fost o Hotarare guvernamentala (nr.930/16.09.2002), anexa privind domeniul public al comunei Mogosoaia, prin care o suprafata de 12,9 ha din parcul istoric al curtii domnesti este trecuta din domeniul public al statului in domeniul public al comunei Mogosoaia. Trecand peste absurditatea dezmembrarii, prin aceasta decizie, a integritatii statutului juridic si gestiunii unui monument istoric, pana acum unitar (decizie care incalca legea 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice), nu poti sa nu te intrebi cui ii apartine aceasta initiativa distructiva. Mai ales pentru ca intentia declarata a primariei este sa transforme una dintre poienile deja vandalizate ale parcului in teren de fotbal, destinat antrenamentelor echipei comunale. Cu toate ca in comuna Mogosoaia exista un stadion de fotbal modernizat, iar in apropiere, la Straulesti, se afla alte 2 terenuri de fotbal. In acest timp, la Centrul de Cultura Palatele Brancovenesti de la portile Bucurestiului se desfasoara lucrari de restaurare, in cadrul unui program derulat de Banca Mondiala prin Ministerul Culturii si Cultelor. Se repara tocmai ceea ce au devastat, de-a lungul timpului, localnicii din Mogosoaia - serele istorice, elementele arhitecturale ale parcului, gradina, pe langa restaurarea frescei si a usilor sculptate din palatul de la Mogosoaia. Cu toate ca Directia de cultura a Municipiului Bucuresti s-a constituit in garant al finantarii ulterioare a restaurarii, situatia ansambului e departe de a fi clarificata in acest moment. Pana la aceasta data nu s-a efectuat procedura de predare-preluare a patrimoniului, aceasta nefiind prevazuta nici in legea bugetului pentru 2003. Nu e primul caz in care trecerea unei institutii de cultura dintr-o ograda in alta se face fara a se tine cont de implicatii - in aceeasi situatie se afla in acest moment Biblioteca Nationala, plimbata de la MCC la Guvern, fara actele necesare si ramasa netrecuta in legea bugetului. Revoltator este faptul ca, in toate declaratiile publice, oficialii MCC sustin ca descentralizarea presupune doar schimbarea ordonatorului de credit, nu si disparitia unei griji a statului, prin intermediul ministerului de resort, fata de patrimoniul pe care trebuie sa-l apere, conform legii. Lipsa completa a unei strategii in acest domeniu a Ministerului Culturii, dar si a specialistilor care sa cunoasca toate aspectele legislative ale acestor schimbari si sa fie animati de bune intentii, va continua sa marcheze, cu efecte de durata, activitatea institutiilor de cultura implicate in procesul de descentralizare. Conducerea Centrului a depus un memoriu la MCC la care nu a primit inca nici un raspuns si a atacat in contencios administrativ Hotararea de Guvern, sperand sa gaseasca macar in Justitie un sprijin.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)